Criatures 16/04/2016

L’escoleta de tots. El bressol de la inclusió

L’Escorial és la primera llar d’infants municipal de Barcelona que integra l’educació especial a l’escola ordinària amb una atenció completa als infants amb discapacitats

Xavier Tedó
3 min
L’escoleta de tots
 El bressol de la inclusió

L’educació inclusiva forma part de l’ADN de les escoles bressol municipals de Barcelona des del curs 2001-2002. El centenar de llars d’infants públiques de la capital catalana acullen més de 600 infants amb necessitats educatives especials. Aquest curs, però, l’educació inclusiva ha fet un pas de gegant amb l’obertura de l’EBM Escorial, situada al barri de la Salut, al districte de Gràcia. Si des de fa 15 anys Barcelona té un dispositiu d’atenció i orientació per a infants amb discapacitat, ara aquest centre disposa d’una unitat especialitzada amb un model totalment inclusiu que integra l’educació especial a l’escola ordinària.

Amb la posada en marxa d’aquesta escola s’assenten les bases perquè la mainada amb alguna discapacitat no hagi de fer escolaritat compartida en un centre d’educació especial, ja que disposen de recursos i personal especialitzat per ser atesos. També els infants amb pluridiscapacitat, que eren sistemàticament derivats a centres especials per les seves necessitats sanitàries, ara poden compartir aula amb alumnes sense discapacitat. I és que l’escola està dotada d’un equip multidisciplinari format per docents i professionals especialitzats per fer les diferents intervencions educatives i terapèutiques que cada infant necessita en funció de les seves capacitats.

Aquest treball conjunt és la clau de l’èxit d’aquesta iniciativa pionera. La mestra d’educació especial i logopeda, que està 35 hores a la setmana a l’escola, i la fisioterapeuta, que n’hi està 25, assisteixen a totes les reunions, i la infermera, que hi va 12 hores i mitja, i la treballadora social, que n’hi va 4, mantenen reunions amb les tutores i són presents a les reunions d’equip mensuals.

Aquestes trobades es complementen amb el treball diari a les aules que permet que els dos equips siguin a la pràctica un de sol. “Cada equip té una manera de treballar diferent i hem aconseguit generar un punt de trobada, una mirada única que ens permet aprendre cada dia”, remarca Fina Mayol, directora de l’escola.

Carlos Pérez, director pedagògic de Nexe Fundació, l’entitat que dirigeix l’equip especialitzat, corrobora que la convergència és el pilar de l’èxit: “A la reunió de valoració, els professionals de l’àmbit de la inclusió, les mestres i les famílies hem coincidit que podem treballar com un sol equip amb els alumnes amb discapacitats o sense”. La directora no amaga que el repte és majúscul.

Espai multisensorial

Els infants que presenten alteracions motrius o intel·lectuals greus fins ara tenien tres opcions a l’hora d’escolaritzar-se: anar a una escola bressol ordinària, on no hi ha recursos ni professionals especialitzats, anar a una d’especialitzada o l’escolaritat compartida, que permet que vagi tres dies a l’escola ordinària amb acompanyament i dos dies a un centre especial.

El director pedagògic de Nexe Fundació, que disposa d’un centre d’aquestes característiques, destaca que “l’obertura de l’EBM Escorial disminueix la necessitat de l’escolaritat compartida. Amb els recursos que posem a la seva disposició hem aconseguit que els infants amb necessitats educatives especials puguin participar en una escola bressol ordinària”. En aquest sentit, Pérez afirma : “No hi havia un terme mitjà entre el centre especial i la llar d’infants convencional, i ara sí que podem oferir una resposta global i transversal el temps que són a l’aula amb la resta de nens”.

I aquí hi ha el principal benefici d’aquesta proposta innovadora. “Un dels beneficis més directes és aprofitar tota la capacitat d’interacció que poden aportar els companys sense discapacitat perquè suposa una estimulació directa, especialment en la comunicació”. Com ell mateix explica, la resta de companys “integren la diferència, la normalitzen”. Mayol ho veu de la mateixa manera: “Poden compartir el dia a dia amb la resta d’infants i això implica una riquesa de coneixements i aprenentatges. Aprenen a relacionar-se de manera diferent i s’ajuden. Si han de treure al pati un company que va amb cadira de rodes, ho fan”.

Només un dia a la setmana els infants amb discapacitat, que també tenen servei d’infermeria, tenen en exclusiva sessions d’hidroteràpia a la zona d’aigua. La sala multisensorial i de psicomotricitat especial, en canvi, és compartida per tot l’alumnat: “L’escola ha de ser accessible per a tothom i aquest espai està pensat a partir de les seves capacitats i no de les seves discapacitats”, fa notar la directora. Aquesta sala permet controlar la il·luminació o l’ambient per reproduir escenaris o activitats amb l’objectiu que la canalla experimenti i això afavoreixi el seu desenvolupament.

Tenint present que el curs vinent seguiran amb nou places perquè és la xifra idònia, Mayol afirma que “l’Ajuntament s’hauria de plantejar obrir més centres d’aquest tipus a altres punts de la ciutat”. Per al director pedagògic de Nexe, el repte és “oferir aquest nivell d’inclusió a les altres etapes educatives, en què aquests recursos no es garanteixen com a l’EBM Escorial”.

stats