Societat 26/01/2015

La bicicleta esquiva la crisi de la mobilitat

Els usuaris diaris es mantenen en els 450.000 ciclistes, la mateixa xifra de 2011

Ara
2 min
MÉS BICICLETES 
 En els últims anys les bicicletes han abandonat el terreny del lleure per entrar a la vida quotidiana de molts catalans.

BarcelonaLa bicicleta ha esquivat la crisi de la mobilitat a Catalunya i ha aconseguit mantenir el seu nombre d'usuaris en els últims anys, malgrat el descens generalitzat dels desplaçaments en transport privat i, en menor mesura, en el públic. Segons ha explicat aquest dilluns el director general d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre de la Generalitat, Xavier Flores, en la presentació del setè baròmetre de la bicicleta, prop de 450.000 persones utilitzen la bicicleta diàriament, una xifra similar a la del 2011.

"Les bicicletes no són només per a l'estiu", ha considerat Flores, insistint en l'aposta de l'Administració per fomentar l'ús d'aquest mitjà de transport per la potencialitat que té per a millorar la mobilitat o la qualitat de l'aire, per exemple. El baròmetre, de fet, destaca que la societat identifica tres avantatges molt clars en el seu ús, com són la millora de la salut del ciclista, que fa exercici, el menor cost econòmic d'aquest transport enfront d'altres i la millora de la mobilitat urbana. Els inconvenients, igual que fa anys, passen per una millora de la seguretat, especialment amb la construcció de vies segregades i una millor senyalització.

Segons els resultats de l'enquesta, actualment un 7,3% de la població catalana utilitza la bicicleta amb una freqüència gairebé diària i un 24% afirma haver-la agafat durant l'última setmana -el 2006 els percentatges eren d'un 4% i d'un 16%, respectivament-. I malgrat que ens els últims anys la xifra s'ha estabilitzat, Flores ha evidenciat que la mobilitat ha experimentat un descens i actualment es situa en xifres properes a fa una dècada, amb un 15% menys d'entrades de vehicles privats a la ciutat de Barcelona que el màxim d'1,2 milions diaris del 2007.

Tot i així, ha destacat la importància de seguir generant condicions favorables pel seu ús, perquè si es compara l'ús de la bicicleta entre Catalunya i els països del nord d'Europa el seu ús és encara molt reduït. Bona part del seu ús, de fet, és per a passejar o fer esport, i els desplaçament quotidians són la tercera raó per utilitzar-la. En total, el 56,8% de la població catalana té una bicicleta per a ús personal i el 44,5% són usuàries amb alguna freqüència -és a dir, 2,8 milions de persones-.

stats