EDUCACIÓ
Societat 28/06/2017

Regals als mestres: ¿un val per anar a un ‘spa’ o un dibuix d’un nen?

Grups de WhatsApp de pares organitzen obsequis per als docents i algunes famílies hi participen a contracor

Núria Martínez
3 min
Regals als mestres:  ¿un val per anar a un ‘spa’ o un dibuix d’un nen?

BarcelonaTot i estar-hi en contra, Cristina Martínez -mare de dues nenes de dos i sis anys- l’any passat es va veure obligada a pagar per un regal per a la mestra de la seva filla. A través del grup de WhatsApp, els pares de la classe van acordar regalar-li a la docent un val per a un spa i un sopar per a dos. Els regals sumaven un total de 150 euros. Martínez -que considera que els regals per als mestres no han de tenir un valor econòmic, sinó sentimental- va pagar per un regal que no volia fer. “Vaig enviar un mail als pares expressant la meva disconformitat i una mare em va dir que no tenia cap obligació de pagar”, explica la Cristina, que ho va acabar fent perquè si no la seva filla seria l’única de la classe que no participaria en el regal.

Aquest curs la seva filla ha anat a una altra escola i el regal per a la docent ha sigut d’un estil diferent. “Els pares vam decidir que cada nen fes un dibuix i ajuntar-los en una carpeta perquè la mestra els guardés com a record”, explica Martínez, que afegeix que la docent es va mostrar molt agraïda. Prèviament l’escola havia demanat als pares que no fessin regals de valor econòmic als mestres.

“Amb les xarxes socials es generen nous contextos que creen una relació entre els pares que mai havia existit abans”, apunta el sociòleg de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Francesc Núñez, que afegeix que “et veus arrossegat a participar en dinàmiques de les quals sovint no vols formar part”. En aquest sentit, Núñez apunta que en un grup de WhatsApp “no hi ha democràcia”, sinó que és un espai social on “uns dominen més que altres”.

“Si formes part d’un grup hi ha unes obligacions i uns drets que són difícils de defugir”, insisteix el sociòleg, que recorda que “no tothom que abandera aquest tipus d’iniciatives té la sensibilitat social adequada”. Núñez també expressa que és “molt difícil quedar-se al marge sense pagar-ne un preu” i recorda que cal tenir “molta intel·ligència social”.

Com a mestra jubilada amb més de 30 anys de carrera, Maria Vinuesa reivindica que “els vincles amb el docent es poden manifestar de diferents maneres” i afegeix que cada família “els hauria de mostrar de la manera que cregui convenient”. Vinuesa -que també és membre de l’executiva de l’Associació de Mestres Rosa Sensat- considera que un regal “com a reafirmació d’un vincle es pot fer amb una encaixada de mans o un pessic a les galtes”. “Si les famílies fan un regal al mestre per pressió de grup, s’està desvirtuant”, diu Vinuesa, que considera que “passa de ser un acte d’afecte a un acte protocolari”.

Al llarg de la seva carrera Vinuesa ha treballat en tot tipus de centres i assegura que sempre s’ha sentit “incòmoda” quan li han fet regals de valor econòmic. “M’omple de satisfacció quan els nens em regalen dibuixos, però no entenc un obsequi de valor econòmic per agrair-me la feina”, apunta, i afegeix que fer la feina ben feta no mereix cap recompensa extra.

Per a Vinuesa els regals més valuosos són els que fan els nens durant el curs, ja que són els que surten “més espontàniament”. “És molt bonic quan el nen torna del pati i et regala una flor o una pedreta”, reivindica.

Des de la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (Fapac) opinen que cada família “és lliure de fer el regal que vulgui”, així com de no veure’s forçada a fer-ne cap. “L’evolució dels regals està sent molt consumista i crec que hi ha altres valors que s’hauria de transmetre als nens”, apunta la presidenta de la Fapac, Montse Conejo.

En aquest sentit, recorda que al metge no se li fa un regal per agrair-li l’atenció, i apunta que la gratitud es pot mostrar “de moltes maneres”. “Per als docents el més agradable és rebre coses elaborades pels nens”, insisteix Conejo.

El regal, una tradició antiga

El professor de pedagogia de la Universitat de Barcelona (UB) Enric Prats recorda que la tradició de fer un regal al mestre es va instaurar perquè antigament la retribució que rebien aquests professionals era molt reduïda. “Podia ser qualsevol detall, com un pot de llet o d’arròs”, apunta Prats. Ara, però, considera “anacrònic” que se segueixin fent regals d’aquest estil als docents. “Actualment només té sentit un detall d’estimació d’un nen”, conclou.

stats