EDUCACIÓ
Societat 25/12/2015

L’escola inclusiva es reforça per al curs que ve

Ensenyament prioritza l’escolarització dels alumnes amb discapacitat en centres ordinaris

Martí Gelabert
2 min
El decret d’Ensenyament s’aprovarà l’estiu que ve, però les escoles ja rebran material al gener.

BarcelonaEscoles inclusives on els nens amb necessitats específiques comparteixin centre amb tots els altres. És la prioritat que s’ha marcat el departament d’Ensenyament per al curs 2016-2017, i està regulada per un decret que s’aprovarà l’estiu que ve però que començarà a dotar les escoles amb materials a partir d’aquest gener. Aquest decret -que derogarà el del 1997- prioritza que tots els alumnes s’escolaritzin en centres ordinaris.

D’aquesta manera, la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, va explicar que “es regularà de manera molt més global l’atenció a tots els alumnes per assolir l’èxit escolar”. Es tracta d’una mesura que han estat reclamant les famílies des de fa temps. La Federació de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya va denunciar una reculada de l’escola inclusiva en els últims deu anys.

Els centres hauran de tenir un pla d’inclusió i itineraris personalitzats per als alumnes que ho necessitin. Ensenyament garantirà amb aquest decret que les escoles puguin disposar dels recursos necessaris, que determinarà l’equip d’atenció psicopedagògica (EAP) en informes vinculants. També s’hi recolliran les orientacions i el pla individual de cada alumne per poder garantir que segueixi al centre ordinari. Com a novetat principal, Rigau va explicar que els dictàmens de l’EAP els coneixeran les famílies. “Fins ara era una informació interna dels centres”, va detallar.

Mesures per a tot l’alumnat

En relació amb les mesures que han de prendre les escoles, el decret del 1997 només es focalitzava en un 5% de l’alumnat, el que té unes necessitats més grans. Ara aquest nou decret té en compte tots els alumnes i divideix en tres els àmbits d’actuació: el que inclou tot l’alumnat, el que es fixa en els alumnes que necessiten una atenció especialitzada i el que se centra en els que necessiten suports més intensius.

“Des que es detecta un possible trastorn d’aprenentatge, el sistema ha de preveure quin suport li dóna dins l’escola ordinària, com és el suport escolar personalitzat”, va exposar Rigau. Però quan aquest suport addicional necessita un suport específic, “es preveu en quin grau pot ser a l’escola ordinària”, va puntualitzar, de manera que es decideix si hauria d’adreçar-se a un centre especial o no. Això sí, el diàleg entre professionals, centre i famílies serà fonamental.

L’objectiu del projecte és que funcioni per a escoles públiques i concertades. A cada centre, una comissió de tractament de la diversitat analitzarà els recursos disponibles i els que caldrà afegir per poder atendre els alumnes. “No seran recursos sempre fixos”, va explicar la consellera, i va posar l’exemple que si un nen té un dèficit auditiu, “un especialista dels equips que té el sistema haurà d’actuar al seu centre”. En aquest sentit, va aclarir que “hi haurà tècnics que seran externs”. Una altra de les mesures que regula el nou decret és la creació d’equips especialitzats en trastorns de conducta. Aquesta necessitat s’afrontarà conjuntament amb el departament de Salut.

El decret, però, no satisfà la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva, que hi veu “manca d’ambició”, poc respecte “per la decisió dels pares” i cap intenció “d’abordar la reconversió dels actuals centres d’educació especial”.

stats