MOBILITAT
Societat 16/06/2017

L’afluència a la platja col·lapsa els autobusos que van a la Barceloneta

Els treballadors denuncien falta de personal i de material

Laia Vicens
2 min
Les línies dels autobusos que van a la platja, com la D20 o la 59,  fa dies que estan saturades.

BarcelonaSi vius o treballes a l’Eixample, Sants, el Poblenou o Ciutat Vella i et trasllades per Barcelona en autobús probablement et sonarà l’escena següent: arriba l’autobús però no hi pots pujar perquè les portes només s’obren perquè la gent en baixi. Les línies d’autobús de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que van a la platja -sobretot la 59 i la D20- estan saturades. Reforçar el servei de les línies que arriben a la Barceloneta a l’estiu és una llarga reivindicació del barri.

“Sigui l’hora que sigui, l’autobús sempre està ple”, assegura la Valentina, que agafa cada dia el 59 per anar des de la Barceloneta fins a la feina, a l’Eixample. Aquests dies de calor el nombre de persones que van a la platja s’ha multiplicat. “Ahir [dijous pel lector] les portes no es van obrir durant quatre parades”, afirma. Això provoca l’enuig dels que s’esperen a la parada, sobretot si han de deixar passar més d’un autobús. “Una noia li deia al conductor que era el segon bus que no s’aturava”, recorda. Hi ha usuaris que esperen més de mitja hora un dia laborable per poder pujar. En teoria, l’alternativa és agafar el metro -la línia4, en concret-, encara que molts eviten aquesta opció. “És pitjor: va saturat i allà les portes s’obren sempre i hi puja tothom que s’espera”, resumeix la Valentina.

Els treballadors assumeixen el problema. Saturnino Mercader, delegat de la CGT a TMB, assegura que “falta personal i falten autobusos”. “A la cotxera del Triangle hi ha conductors que no surten a treballar perquè no hi ha vehicles i a la d’Horta els vehicles no surten perquè no hi ha conductors”, resumeix. Mercader diu que l’empresa s’excusa dient que hi ha una “punta d’absentisme” laboral. El comitè d’empresa admet l’augment de les baixes, però concreta que no són atribuïbles a la plantilla, sinó a les “males condicions laborals” en què treballen.

TMB reforçarà les línies

Per la seva banda, fonts de l’empresa remarquen que l’Ajuntament ja va reforçar la D20 i la 59 a l’abril, incorporant vehicles articulats. Tot i això, el gruix del reforç entrarà en vigor la setmana que ve, tant en aquestes dues línies com en les altres que també arriben a la platja per “descongestionar” els desplaçaments cap a la Barceloneta. El reforç d’estiu es finançarà amb 1,2 milions d’euros, que es van recaptar a través de la taxa turística i que per primer cop es destina a millorar la xarxa local de transport de la ciutat.

A més, reiteren que aquesta setmana s’ha anunciat la contractació de 150 treballadors i 43 autobusos en dos anys. Al comitè ho consideren insuficient i recorden que, també aquesta setmana, l’Empresa Municipal de Transports (EMT) de Madrid va informar que comprarà 1.000 busos en quatre anys.

stats