27/02/2017

L’Ajuntament farà aquest any més carrils bici que mai

3 min
El trànsit als carrils bici de Barcelona va augmentar un 14% durant el 2016.

BarcelonaL’Ajuntament de Barcelona preveu fer aquest any més quilòmetres de carrils bici que cap altre any fins ara. El consistori dirigit per l’alcaldessa Ada Colau va comunicar ahir que la comissió de govern ha tramitat la licitació de les obres de 30 nous carrils bici per al 2017, que sumen un total de 62,5 quilòmetres. L’ampliació significa un augment del 44% respecte a la xarxa actual. Totes les obres començaran aquest any mateix i els carrils que s’acabin d’instal·lar més tard s’enllestiran el primer trimestre de l’any que ve.

Entre les actuacions que destaca més l’equip de Colau hi ha un nou carril a la ronda Universitat i a la ronda de Sant Pere; millores a les connexions amb el Prat de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat i Santa Coloma de Gramenet; l’enllaç de la plaça Lesseps a la ronda de Dalt, i el desdoblament d’alguns carrils que ja existeixen per fer-ne dos de cada un però d’una sola direcció. Amb els desdoblaments es podrà absorbir millor l’augment previst de circulació de ciclistes.

Durant el 2016 els desplaçaments dels ciclistes ja han augmentat un 14% i l’Ajuntament vol continuar impulsant l’ús de la bicicleta. També es vol garantir “una circulació més segura per la calçada” fent nous carrils on no n’hi ha i eliminant-ne d’altres que ara són en voreres i que a vegades poden ser complicats per la convivència en el mateix espai per on circulen els vianants. Per evitar tant com sigui possible aquesta mena de conflictes i altres problemes se seguirà el Manual de criteris per a l’elaboració de carrils bici de Barcelona, que preveu pictogrames i senyals per fer més visible la presència d’aquesta mena de vies a la ciutat, però també per fer-ne la senyalització més homogènia.

Els nous carrils es continuaran fent a l’asfalt -no damunt les voreres-, senyalitzats amb pintura i separadors, i en alguns casos es desdoblaran de manera que en un carrer hi haurà un carril unidireccional, i en un altre de paral·lel, el contrari. D’altres seran bidireccionals -i més amples- en vies prou espaioses, com el passeig de la Zona Franca i la ronda Universitat. Tot i l’impuls d’aquesta nova licitació, per complir l’objectiu d’arribar als 308 quilòmetres de carrils bici l’any que ve que preveu el pla de mobilitat urbana caldrà fer encara força més obres. Al principi del mandat hi havia 116 quilòmetres construïts i ara ja n’hi ha 141, un avenç que significa un augment del 21%. L’objectiu del consistori d’Ada Colau és que el 95% de la població tingui un carril bici a menys de 300 metres de distància de casa. Per això cal, a més de fer carrils nous, interconnectar-los i fer una “infraestructura coherent, connexa i completa”, planificada per respondre a les necessitats dels ciutadans.

Obres en marxa

El 2015 es van executar cinc quilòmetres de carrils bici i aquest any ja s’han començat una vintena d’obres per afegir 20,9 quilòmetres de carrils a la xarxa de la ciutat. A més, s’han començat a construir nous carrils bici als carrers Selva de Mar i Ramon Turró, al Poblenou. També està previst que aquest 2017 mateix es liciti la redacció d’un tercer paquet de carrils bici.

Mentre es fan els vials nous l’Ajuntament també treballa per acabar de millorar els que ja hi ha repintant-los, afegint-hi més separadors, etc. A l’estiu es va començar a implantar una nova senyalització horitzontal en tots els carrils bidireccionals i als que tenen una sola direcció però és la contrària que la dels cotxes. Serveix, més que res, per alertar els vianants de la direcció en què van les bicicletes. Fins ara se n’han pintat en 47 vials.

stats