Societat 16/02/2016

Barcelona eliminarà el 20% dels espais publicitaris al carrer per reduir la contaminació visual

El consistori augmentarà el preu mínim pels contractes de 10,5 milions a 12 per mantenir els mateixos ingressos

Arnau Garcia
2 min
L'Ajuntament pretén eliminar 300 espais publicitaris al carrer

BarcelonaL'Ajuntament de Barcelona vol reduir la publicitat de la via pública sense que això afecti negativament els ingressos que n'obté, segons ha recollit Efe. Aquest és el propòsit que s'ha fet la Comissió d'Economia i Hisenda de la ciutat amb els vots favorables de Barcelona en Comú i el PSC, i les abstencions de la resta de grups, excepte la CUP, que hi ha votat en contra.

La proposta inclou reduir un 20% els impactes publicitaris a la via pública i un 14% la quantitat de suports dels quals disposen, la qual cosa suposaria disminuir de 2.194 a 1.884 els espais disponibles. El consistori pretén mantenir els ingressos forçant que les empreses que vulguin concessió per explotar qualsevol suport hagin de presentar una oferta de 12 milions d'euros anuals, enfront dels 10,5 que estaven definits fins ara.

El primer tinent d'alcalde, Gerardo Pisarello, ha defensat que les empreses que es presentaven a aquests concursos "ho seguiran fent", malgrat l'augment del cost de l'oferta mínima. El govern defensa que "Barcelona és una ciutat el doble de contaminada publicitàriament" que les seves homòlogues espanyoles i europees, i argumenta que l'objectiu del nou contracte és "poder gaudir d'un paisatge públic més amable, menys asfixiant".

A més, els contractes es faran en terminis de dos anys, més dos de prorrogables, mentre que fins ara duraven fins a deu anys. El contracte actual va ser signat el 2006 i acaba enguany.

L'oposició mostra reticències

La resta de partits, excepte el PSC, han mostrat la seva disconformitat amb aquesta proposta. S'han mostrat incòmodes respecte d'una hipotètica disminució d'ingressos, que creuen que es pot produir, i anuncien que presentaran al·legacions. A més, el PP i Ciutadans es mostren reticents amb el fet que sigui un requisit presentar la documentació per optar a la concessió en català. Per la seva banda, la CUP proposa suprimir tota la publicitat.

Aquesta proposta se sotmetrà a un període d'informació pública de 30 dies abans de ser aprovada definitivament. La disminució obre el debat sobre la presència de publicitat en els espais públics, i té com a precedent el cas de Grenoble, que el 2014 va anar més enllà i va suprimir tota la publicitat de la ciutat. El municipi francès va convertir-se en el primer cas europeu d'aquestes característiques.

stats