06/08/2015

Els fabricants de cotxes es blinden contra Silicon Valley

2 min

Dilluns, el que queda de l’empresa finlandesa Nokia va confirmar la venda de la seva divisió Here de mapes digitals a un consorci format per Audi, BMW i Daimler. Els tres fabricants alemanys d’automoció pagaran 2.800 milions d’euros per un negoci que fa només vuit anys, quan encara s’anomenava Navteq, va costar 5.700 milions d’euros a Nokia. Però ara aquesta companyia nòrdica necessita els diners per arrodonir la compra d’Alcatel-Lucent i situar-se així com a segon proveïdor mundial d’equipaments de xarxa per a operadores de telecomunicacions.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

La venda de Here ha estat molt disputada en els darrers mesos: s’hi havien interessat des de Facebook fins a Uber, passant per les xineses Baidu i Tencent. El motiu és que, en un mercat publicitari cada vegada més orientat als mòbils, controlar les dades geolocalitzades de qualitat proporciona un gran avantatge competitiu. Here i TeleAtlas -propietat de l’empresa holandesa TomTom- són els dos únics serveis d’abast global capaços de plantar cara al servei de mapes de Google, Google Maps.

I aquí hi pot haver una de les claus de la compra de Here per part dels tres fabricants de cotxes: disposar d’una alternativa als mapes de Google, una opció cada vegada més activa en el segment dels cotxes autònoms i que, per tant, pot arribar a ser un rival per a ells. Probablement per això, el conseller delegat de Daimler va declarar la setmana passada que els tres socis pretenen transformar Here en una plataforma oberta i convidar altres empreses del sector automobilístic (en concret, Fiat Chrysler, Renault, Peugeot, Ford, Toyota i General Motors) a invertir-hi.

Els fabricants de cotxes contra els gegants d’internet. Aquesta sí que serà una guerra interessant. Precisament, Google va comprar fa uns mesos l’empresa israeliana Waze i el seu “GPS social” per tal que els mateixos usuaris aportin dades en temps real a Google Maps. Imaginem-nos quin volum d’informació al segon sobre rutes i estat del trànsit podrà oferir Here si totes les marques de cotxes citades acaben equipant els seus vehicles nous amb un sistema semblant.

stats