26/12/2016

Una discutible (i recargolada) fórmula publicitària

2 min
Una discutible (i recargolada) fórmula publicitària

BarcelonaEls diaris accepten fórmules innovadores de publicitat a les seves pàgines web, entre altres coses perquè l’anunci típic, o bànner, demostra una eficàcia molt relativa. Són anuncis que els arriben automatitzadament i que, de vegades, els posen en un compromís. Com que Google col·loca la publicitat a partir del que ‘llegeix’ als articles, pot passar –i ha passat– que en el cas d’una notícia d’un accident aeri hi posi una bonica promoció d’una aerolínia.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Una de les tendències més discutibles és la de posar, al final de les notícies, uns petits cromos de contingut pretesament periodístic –a la pràctica, groguisme pur– i que redireccionen a fora del mitjà. Llegeixo en un diari 'online', per exemple, aquest titular: “Periodista italiana víctima de 'hacker': les cinc millors fotografies”. La foto mostra la jove, en actitud suggestiva i escot pronunciat. Si el diari no publicaria les imatges robades –perquè és un atropellament a la seva intimitat– ¿no hauria d’evitar incloure-hi un anunci així? Aquesta modalitat publicitària genera, a més, efectes rocambolescos. A 'El Mundo', per exemple, i segons explicava Ramón Salaverría, s’acabava recomanant un article d’'El País' que, per a més inri, resulta que era un contingut pagat per Nespresso. I tot amb un format que recorda el de les peces d’informació, la qual cosa trenca el principi bàsic de diferenciar clarament què és periodisme i què venda d’anuncis.

En un món de saturació informativa, però també publicitària, la qualitat d’un diari no només es mesurarà per la idoneïtat dels continguts que serveix a la seva comunitat: també ho farà per l’adequació de la publicitat que ofereixi. I aquesta modalitat automatitzada, que tot buscant el clic va devaluant el periodisme digital, em sembla especialment desafortunada.

stats