Ara Estiu 29/07/2016

Una campanya reclama més dones als espais d’opinió dels mitjans

El col·lectiu ‘On són les dones’ assegura que la presència d’opinadores no supera el 25%

Núria Juanico
2 min
La presentació d’On són les dones va omplir la sala d’actes del Col·legi de Periodistes.

BarcelonaDes del juny un grup de 50 dones compta les opinions femenines dels principals mitjans de comunicació catalans i en publica els resultats a les xarxes socials i en un blog. Aglutinada amb el nom On són les dones, aquesta iniciativa vol evidenciar la subrepresentació femenina als diaris, ràdios i televisions i pressionar-los perquè la dinàmica canviï.

Amb les primeres dades recollides i la certesa que la presència d’opinadores als mitjans catalans analitzats no supera el 25%, les impulsores d’On són les dones van presentar ahir un manifest i una campanya per incrementar les veus femenines als espais d’opinió. “Volem fer visible que les dones estem infrarepresentades i que no hi ha cap mena de justificació d’aquest problema”, afirma una de les membres del col·lectiu, la periodista Marta Roqueta.

Per elaborar els recomptes, el grup ha seleccionat quatre diaris en paper (La Vanguardia, El Periódico, El Punt Avui i l’ARA) i tres digitals (Nació Digital, Vilaweb i El Nacional). En el cas de la ràdio i la televisió, han escollit els programes “més rellevants” de Catalunya Ràdio, RAC1, TV3, 8TV i El Punt Avui TV. Segons les seves dades, recollides durant les tres primeres setmanes del juliol, cap mitjà de comunicació català té més d’un 25% de dones als espais d’opinió. A les televisions i els diaris digitals hi ha, de mitjana, un 23% d’opinadores, a la ràdio un 22% i als diaris en paper un 17%. En televisió, Els matins de TV3 és l’espai amb més dones (un 33%) i L’illa de Robinson d’El Punt Avui TV el que menys (amb un 12%). El rànquing radiofònic el corona El matí de Catalunya Ràdio, que amb un 35% és l’espai de comunicació amb més presència femenina El matí de Catalunya Ràdio. A l’altre costat de la balança hi ha el Via lliure . Dels tres digitals estudiats, Nació Digital se situa al capdavant amb un 28% de dones i El Nacional en última posició amb un 15%. Pel que fa a la premsa en paper, l’ARA és el diari amb més dones (un 20%), seguit de La Vanguardia (19%), El Periódico (17%) i El Punt Avui (11%).

L’ARA, de fet, ha posat en marxa mecanismes per apujar aquest percentatge. “Volem fer aflorar talent femení que resta ocult per diversos factors -explica Esther Vera, directora del diari-. Hem anat incorporant firmes femenines, com Alba Alfageme, Maria Dolors Genovès o Montserrat Vendrell, i encara se n’han de sumar més. Ens agradaria també que l’ARA fos un lloc on dones que ara no són necessàriament conegudes però tenen coses a dir fessin créixer la seva firma a les pàgines del diari. Aquest és un procés que s’ha d’anar fent amb naturalitat, gradualment però amb constància”, precisa. Segons la politòloga i membre del col·lectiu, Tània Verge, un dels arguments que utilitzen els mitjans per justificar l’absència de dones és la meritocràcia, però “oposar qualitat a quantitat no permet veure la sobrerepresentació sistemàtica dels homes”, diu. Per capgirar la tendència, el col·lectiu va fer ahir diverses propostes, entre les quals hi ha ampliar la cartera d’expertes dels mitjans i aplicar quotes. També demanen als homes que rebutgin participar als espais d’opinió on no hi hagi dones.

stats