Ara Estiu 20/08/2016

Capítols de tres en tres o com perjudicar una sèrie d’èxit

Els canals espanyols emeten ficcions estrangeres en bloc a l’estiu, una estratègia que obliga els seguidors a estar desperts fins a la matinada

Núria Juanico
3 min

BarcelonaLes sèries nord-americanes s’han convertit en el comodí estival de les principals cadenes espanyoles. Quan la temporada televisiva regular posa punt final, les graelles dels canals en obert s’omplen de ficcions estrangeres, la majoria dels Estats Units, que ocupen el prime time fins que arriba el setembre. Amb aquesta estratègia les cadenes s’estalvien les despeses i els maldecaps de crear nous programes per als dos mesos de vacances, una època en què el consum televisiu disminueix i la competència entre canals també afluixa.

Les ficcions estrangeres s’han erigit els últims anys com l’opció fàcil per farcir bona part de la programació, però la manera en què les cadenes les distribueixen no ajuda a generar un públic fidel, sinó que repercuteix negativament en l’audiència. En part això és així per la decisió dels canals d’emetre dos o tres capítols seguits en un sol dia, fet que obliga els seguidors de cada producció a estar desperts fins a la matinada. L’impacte d’aquesta dinàmica en l’audiència es fa evident des de les primeres emissions. A diferència de les sèries que triomfen durant l’any, en general les ficcions d’estiu arrosseguen un gruix considerable d’espectadors durant la seva estrena i, de forma progressiva, van perdent públic des del segon capítol.

El tercer episodi de cada nit, que acostuma a començar passada la mitjanit, registra els índexs de públic més baixos. Ara bé, la setmana següent les sèries no recuperen els espectadors de la primera emissió, sinó que es queden amb dades similars a les de la tercera entrega. La trajectòria de Blindspot a Antena 3 n’és un bon exemple. La sèrie de la NBC va debutar en horari de prime time amb més de 2,6 milions d’espectadors, però després del tercer capítol, emès en el late night, n’havia perdut un milió. La setmana següent la ficció va arrencar el primer episodi amb 1,7 milions de televidents i, de nou, un gruix considerable va abandonar la sèrie abans d’arribar a la tercera entrega de la nit.

Supergirl i Lucifer, també emeses al canal principal d’Atresmedia, han seguit una evolució similar. A Mediaset s’han produït casos semblants amb El secreto de Adam, a Telecinco, i Quantico, a Cuatro. L’excepció és la versió nord-americana de Los misterios de Laura, que emet La 1 i que trenca aquest patró, ja que guanya espectadors en el segon episodi de cada nit.

Aquesta estratègia d’emetre més d’un capítol setmanal va en part lligada a la durada de les sèries, la majoria de les quals tenen més de 20episodis. Si les cadenes volen oferir les ficcions senceres abans que comenci el setembre, necessiten concentrar-les en bloc a les graelles. Ara bé, ni Atresmedia ni Mediaset segueixen una pauta regular en les emissions de les produccions. A vegades ofereixen tres episodis, en altres ocasions en fan dos i, fins i tot, en alguns casos programen les sèries directament al late night. L’últim exemple d’aquestes modificacions per sorpresa és Supergirl, que dijous va endarrerir l’emissió més d’una hora. Abans de la ficció Antena 3 va emetre una pel·lícula per competir amb Telecinco, que estrenava el reality Las Campos.

Ficcions ja cancel·lades

El cas més flagrant d’aquest estiu ha sigut Backstrom, una ficció estrenada al prime time dels dimarts a Telecinco que en el seu debut no va aconseguir l’audiència que la cadena esperava. Mediaset va retirar-la després de la tercera emissió i, dues setmanes després, va recol·locar-la al late night dels dissabtes. A banda d’aquestes giragonses en les graelles, tampoc ajuda a reunir bones audiències estivals el fet que algunes de les ficcions nord-americanes travessen l’Atlàntic quan ja han sigut cancel·lades. És el cas d’ El secreto de Adam, Backstrom i Minority report, tres sèries que s’han estrenat a Espanya quan les cadenes dels Estats Units ja havien anunciat que no tindrien continuïtat.

Tot plegat desemboca en caigudes pronunciades de seguidors que sobten, sobretot si es compara l’audiència de les sèries a Espanya amb la dels EUA, on les cadenes emeten un capítol diari. Si bé cal tenir en compte que allà les sèries s’emeten durant la temporada regular i, per tant, és lògic que apleguin més seguidors, també és cert que en general no experimenten aquestes anades i vingudes d’espectadors.

On són les segones temporades?

L’any passat The Flash es va coronar com un dels èxits de l’estiu. La sèrie de superherois va aconseguir bones dades d’audiència i va impulsar Antena 3 al lideratge durant l’agost. Tot i això, enguany la cadena no ha emès la segona temporada. De fet, són molt poques les produccions dels EUA que repeteixen a les graelles amb noves temporades, ja que les cadenes tendeixen a apostar cada estiu per sèries diferents. Això provoca que els seguidors de ficcions com Arrow, Homeland i Érase una vez es quedin sense l’opció de veure en canals en obert com continuen les sèries.

stats