Estils 26/10/2016

Nous detalls al descobert a la casa Ramon Casas, l’antic Vinçon

La reforma efectuada per obrir una botiga de Massimo Dutti aquest divendres permeten veure alguns elements que abans estaven ocults. A més, durant la restauració d'aquest local de la finca modernista també s'han millorat molts elements catalogats de la planta noble

Joan Callarissa
3 min
Nous detalls al descobert a la casa Ramon Casas, l’antic Vinçon

BARCELONADes que el pintor Ramon Casas va tornar de París ja consagrat, la casa que es va fer construir al número 96 del passeig de Gràcia de Barcelona sempre ha sigut un lloc emblemàtic per a la ciutat. Sigui pel motiu que sigui. Allà on l’artista va instal·lar el seu estudi i la seva llar el 1898, més tard hi va haver el taller d’alta costura d’Asunción Bastida i, a partir dels anys quaranta, als baixos s’hi va instal·lar la botiga de regals d’Hugo Vinçon, que el 1985 es va connectar internament amb el pis principal.

Durant tot aquest temps, però, canvis de tot tipus van anar afectant aquest immoble modernista, que està catalogat com a patrimoni arquitectònic de la ciutat. Ara, però, l’última reforma efectuada abans d’inaugurar-hi demà una botiga de Massimo Dutti ha deixat a la vista alguns detalls que poques persones havien pogut veure fins ara.

La retirada del fals sostre de l'aparador de Vinçon ha deixat a vistes l'original, que data del 1898

Un dels elements arquitectònics descoberts és el sostre de la zona d’aparadors, que estava amagat darrere d’un fals sostre negre, que creava l’esfera intimista tan identificativa de Vinçon, un establiment de referència a la ciutat pel que fa a comerç de productes de disseny. Al centre de l’establiment -que ocupa tot l’espai de l’antiga botiga de disseny- s’ha recuperat un celobert amb un arbre centenari al centre que tampoc era visible. Els capitells de les columnes de foneria utilitzades per Antoni Rovira -l’arquitecte de la finca- també són ara visibles perquè amb el nou fals sostre s’ha evitat tapar-los.

El canvi més radical -a més del cromàtic: el clàssic negre de Vinçon s’ha transformat en un blanc omnipresent- es pot veure a l’escala que comunicava la botiga amb el primer pis: l’han canviat de direcció -abans estava orientada al Llobregat i ara puja cap al Besòs- perquè la llum natural vagi des dels finestrals de la planta noble fins als baixos.

La llar de foc de Josep Pascó, del 1902, és un dels elements més destacats de la planta principal

A la planta superior no hi ha cap novetat al descobert però és on més es pot apreciar la feina de restauració. S’han reparat mosaics, s’han refet relleus i mènsules de guix, s’han sanejat esgrafiats, s’han reparat arrimadors ceràmics i parquets i s’han netejat i restaurat els diferents sostres de cassetonat repartits per l’extensa planta on Vinçon exposava el mobiliari. La restauració més evident és la de les columnes salomòniques annexes a la galeria i de la monumental llar de foc del mestre Josep Pascó, del 1902. El pati, que serà accessible al públic, té unes magnífiques vistes a la part posterior de la Casa Milà i l’ha dissenyat l’estudi gal·lès de paisatgisme Rich Landscapes. La zona on Casas tenia l’estudi, l'espai on Vinçon comercialitzava l'art, és ara l’espai de roba infantil d’aquesta marca d’Inditex.

La terrassa, des d'on es pot veure la part posterior de la Casa Milà, estarà oberta al públic
stats