MOTOR - DAKAR 2015
Esports 29/12/2014

Joan Barreda: “Podria haver guanyat abans si no hagués arriscat tant”

Nuria García
3 min

BarcelonaJoan Barreda (Torreblanca, 1983) sap que aquest pot ser el seu any en el Dakar. Després d’haver demostrat el curs passat que pot estar entre els millors, aquest any vol fer el salt i intentar superar Marc Coma.

Què té el Dakar, que els pilots passeu tot any preparant 15 dies?

Crec que és un tema d’interessos de la marca. El meu contracte, per exemple, està planificat pensant en el Dakar. En el Mundial hi ha curses amb molta duresa, que tenen tot el que busquem en el Dakar. Però és cert que el Dakar ho té tot: dunes, pistes, muntanyes, alçada, fred, calor...

De petit ja volies anar al Dakar?

La veritat és que no m’ho plantejava. De petit ho mirava a la televisió, però ho veia molt llunyà. Recordo que arribava a casa i mirava a quina hora era el resum per veure’l!

El que sí que volies era una moto. Vas tenir la mateixa sort que Marc Márquez i els Reis te la van portar?

Jo no ho vaig tenir fàcil, perquè els meus pares no anaven en moto i va ser complicat. Vaig estar dos o tres anys demanant la moto als Reis. Em portaven altres coses i jo m’enfadava i les tirava! [Riu.]

Si la família no et va aficionar, d’on et ve l’afició per les motos?

Amb 3 anys vaig provar-ne una d’uns amics dels meus pares i em vaig enverinar. A ells no els feia gràcia i fins als 6 anys no me’n van comprar una de gas automàtica. De petit era una mica bala, molt gamberro, i m’escapava! Recordo que un dia em vaig haver d’amagar a casa perquè van venir els bombers al supermercat que hi havia sota casa. Vaig cremar uns cartrons... una gamberrada gran! Al final, els meus pares van dir que calia apuntar-me a les motos perquè fes alguna cosa!

Ja han assumit que les motos són la teva vida?

Sí, i tant! Ara ja fa anys que ho han acceptat.

El fet de córrer massa sobre la moto és el reflex del nen gamberro que eres de petit?

L’estil del motocròs em marca... Des del 2006 no faig motocròs, però és la meva ideologia. Malgrat totes les crítiques que he rebut, sempre intento guanyar totes les curses sent el millor. Esclar que al Dakar has de treure la calculadora i ser un pilot estrateg, però sempre m’ha agradat, quan veig una cursa, que guanyi el que va més ràpid. És la meva manera de pensar. Tinc apuntats en majúscules tots els errors que he comès per intentar solucionar-los i espero que aquest ral·li, una vegada per sempre, surti bé.

T’impacienta no pujar al podi?

Pujar al podi està molt bé però, per exemple l’any passat, que vaig perdre en la primera setmana més de 40 minuts per un tema de benzina, anava segon i tenia assegurada aquesta posició, però dia a dia intentava treure més avantatge al tercer. L’únic objectiu és guanyar, però a mi em fa la sensació que podria haver guanyat abans si no hagués arriscat tant. Però esclar, si t’ho mires bé, pilots com Peterhansel, Despres i Coma mai no han guanyat abans del cinquè Dakar, i mira si ells són estrategs! És una evolució natural, si ara a Coma no li passen les coses que em passen a mi és perquè ja li van passar fa anys.

S’ha d’aprendre a anar lent per competir en el Dakar?

Sí, cal saber on tens el clic. Has de córrer, estic segur que tots els pilots que han guanyat el Dakar han corregut molt, però has de saber on és el clic per connectar i desconnectar per guanyar. No només has d’anar ràpid, aquí també has de pensar moltíssim.

I com es guanya Marc Coma?

Amb una cursa perfecta! Alguna vegada l’hem guanyat, aquest any hem tingut lluites molt xules i estic segur que si no fallem podrem gaudir en el Dakar d’una lluita molt bona.

Serà el teu segon any amb Honda, és l’any de la consolidació?

Aquesta és una de les coses en què més atenció hem posat aquest any. Per guanyar necessites un equip al darrere. I intentar que guanyi un pilot, no cinc. Crec que hem fet els canvis necessaris. Ara tenim una moto més desenvolupada i més segura, que era la prioritat.

Dedueixo que t’ha tocat el premi de ser el cap de files.

L’any passat ja tenia aquesta situació, ja que Honda em va venir a buscar, però no estava tan definit el treball d’equip per a un pilot. Ara hem format un equip per lluitar perquè guanyi un pilot.

stats