Per què el 'home sharing' atrau un turista de qualitat?

Un dels motius que més destaquen els viatgers en les enquestes és que aquesta modalitat els permet viure la seva estada com un local

4 min
El 'home sharing' i l'acollida de l'amfitrió faciliten la descoberta de racons poc massificats turísticament

En la majoria d’enquestes i estudis sobre turisme i viatges, quan es pregunta per la millor experiència anant de viatge, més de tres quartes parts descriuen situacions en les quals es van reunir amb un local o un amic que coneixia el destí o la ciutat.

Quan es pregunta a la gent què faria si els diners no fossin un impediment, la resposta més comuna és “viatjar”. Però el concepte del viatge, de la manera que el coneixem avui, està trencat. El turisme de masses porta a situacions en què, molt sovint, les persones que viatgen estan aïllades de l’entorn que visiten: es passen el temps fent cues als mateixos llocs on va tothom, o fan coses o visiten llocs que els veïns d’aquell indret mai visitarien.

Quan viatges a través del 'home sharing', l’amfitrió facilita la integració dels viatgers en el barri. És una experiència molt diferent a la del turisme tradicional, ja que el viatger es converteix en un veí ocasional, i com a tal s’integra a l’entorn, en té cura i en gaudeix.

Integració i despesa en l'entorn immediat

Els viatgers es preocupen pel barri, pel seu comportament, perquè s’integren dins uns costums ja establerts que assumeixen com a propis. El comportament, actitud i impacte no són els mateixos que dins el turisme tradicional, perquè la convivència i l’esperit d’integració hi és present en tot moment: al propi habitatge compartit, amb la resta de veïns i ciutadans de l’edifici i del barri i amb els comerços de l’entorn.

Cada cop més, la gent quan viatja vol trobar aquells racons amagats, aquells bars o restaurants que s’allunyen del turisme de masses. El 'home sharing' facilita aquest tipus de descobertes, ja que vius com un local i per tan descobreixes la ciutat com un veí i no com un turista més. Segons dades de l'agència Bloomberg, el 42% dels viatgers que utilitzen la plataforma Airbnb gasten diners en els establiments del barri en què s'allotgen (diners que són, aproximadament, el 50% del seu pressupost), cosa que es tradueix en uns 4.500 milions de dòlars per a restaurants d'arreu del món. Si tenim en compte que tres quartes parts dels establiments presents a la plataforma estan fora de les zones turístiques, això implica que els restaurants de barri es beneficien enormement de l'arribada d'hostes.

Si traslladem aquestes dades a Barcelona, tenim que els hostes han gastat 243 milions de dòlars en restaurants de Barcelona l'últim any, dada que situa la capital catalana com la cinquena ciutat del mon en què més despesa s'hi ha fet:

  1. Londres (561 milions)
  2. Nova York (470)
  3. París (430)
  4. Tòquio (329)
  5. Barcelona (243)

Pel que fa al perfil de l'hoste, són persones que en un 90% dels casos tenen estudis universitaris, d’entre 35 i 40 anys, que parlen idiomes i que volen treure una experiència immersiva del destí. Normalment, en una habitació s’hi solen allotjar entre dues i tres persones (parella amb un nen o nena), mentre que a un habitatge sencer, la mitjana és de quatre persones, principalment famílies.

La flexibilitat del 'home sharing'

Tot i que la motivació per escollir l’allotjament a casa d’un particular por ser també econòmica, hi ha molts casos en què es tria el 'home sharing' perquè dóna molta més flexibilitat, com tenir una cuina, un espai per treballar o perquè el lloc es troba pròxim a un lloc particular que els interessa o bé en una zona o barri concret on no hi ha alternatives d’allotjament tradicional. També és molt habitual que persones que volen una estada superior a una setmana -per motius com fer un curs d’unes setmanes a una escola o universitat o a fer companyia a un familiar malalt-, triïn el 'home sharing' per proximitat, preu, flexibilitat i fins i tot companyia.

En el cas dels amfitrions que lloguen la casa sencera de manera temporal quan marxen a treballar fora, han de procurar tenir encara més cura. El contacte previ és bàsic i és allà on s’ha de generar la confiança necessària, a través de preguntes, revisions de perfil i diàleg entre qui arriba i l’amfitrió. Aquest, un cop acabi l’estada del viatger, tornarà a casa seva, als seus costums, a conviure amb els mateixos veïns… Per tant, és el primer interessat que el seu hoste s’adapti a la vida del barri i del veïnat, i no generi cap molèstia.

L'acollida dels amfitrions permet als viatgers descobrir racons diferents / AIRBNB

Associació injustificada

Associar turisme problemàtic amb el fet d’acollir un viatger en la pròpia casa és una associació desencertada i injustificada. L'allotjament per si mateix no atrau mals turistes, sinó que hi ha altres factors que de manera combinada poden contribuir-hi, com la pròpia política de promoció de les zones, l'abundància de transport (vols barats), la mateixa actitud dels promotors / propietaris de les zones d'oci...

A les plataformes, hi ha una casuística molt gran d'anuncis d'espais i de perfils d'amfitrions, i cada ciutat i cada regulació de cada país o regió és diferent. A Barcelona, una mica més del 70% dels amfitrions que s’anuncien a Airbnb tenen un sol anunci. A escala mundial, aquest percentatge és superior al 80%.

stats