ALIMENTACIÓ
Economia 26/04/2016

La indústria del refresc salva la croada contra el sucre amb begudes ‘light’

El Regne Unit aplicarà un impost a les begudes amb massa sucre, que Catalunya va descartar fa tres anys

Elena Freixa
4 min
La indústria de refrescos va reivindicar-se ahir a Alimentaria.

BarcelonaUn 97% de la població a Espanya consumeix alguna beguda refrescant. Un cop païda la crisi, el sector ha recuperat els nivells de consum previs a la recessió, però el creixement de les vendes ve impulsat pels productes que rebaixen el sucre o fins i tot el marginen de les receptes per substituir-lo per altres edulcorants. Els refrescos light o sense calories han escalat posicions i ja suposen el 25% de la facturació d’un sector que l’any passat va ingressar a Espanya 4.500 milions, segons dades presentades ahir a Alimentaria, el saló d’alimentació que se celebra cada dos anys a Barcelona.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La croada contra el sucre en les tendències de consum i l’amenaça d’alguns països de començar a gravar amb nous impostos els productes ensucrats, han fet moure la indústria de refrescos, que se sent especialment assenyalada. Les empreses han ampliat la seva oferta amb nous productes que s’ajusten a aquests canvis dels compradors, i també els productes tradicionals es modifiquen, si cal. Només cal veure el rei absolut de la categoria al món, Coca-Cola. La multinacional no només aposta per la seva versió Zero, cada cop més estesa, sinó que desplega una campanya potent -que és evident a Alimentaria- del seu nou Aquarius Zero, una beguda isotònica que ha decidit reformular, ara sense sucre.

Les dades de la patronal del sector a Espanya, l’Associació de Begudes Refrescants (Anfabra) corroboren el canvi. Les begudes tradicionals de cola, taronja i llimona tradicionals representen encara el 55% del mercat a Espanya però el seu pes s’ha estancat. El creixement de gairebé el 3% que va experimentar el sector durant el 2015 va venir sobretot de les begudes light, que van créixer un 8%. Van créixer encara més de pressa les begudes a base de te fred (un 13%) i les isotòniques orientades als que practiquen esport (un 12%). Les begudes sense gas, que també són cada cop una opció més de moda entre els fabricants, van avançar un 10%. En deu anys la quota de mercat dels refrescos sense gas gairebé s’ha duplicat i ja suposen un 18% de les vendes. Només una beguda més madura va créixer amb força a Espanya l’any passat (un 7%). Va ser la tònica, per l’impuls del consum de gintònics.

“El que fan les empreses fabricants no és res més que acompanyar el consum i orientar-se cap al que el comprador els demana”, va explicar ahir el director general d’Anfabra, Josep Puxeu. Va lamentar els intents de legislar amb nous impostos que “arbitràriament” miren cap al sucre i, molt especialment, a la indústria de refrescos que representa Anfabra. “Es repeteix el missatge que el sucre és dolent, però cal matisar que tot depèn dels moments de consum, perquè de vegades és necessari, i també s’ha de tenir en compte que, com altres productes, cal cremar-los després”, va defensar Puxeu.

Un dels motius que explica que ahir les grans indústries del sector aixequessin la veu a Alimentaria és la constatació que el Regne Unit ja estudia un impost que gravarà les begudes ensucrades. ¿Hi haurà un efecte en cadena? A Espanya, va dir Puxeu, no hi ha hagut cap moviment en aquesta línia, tot i que Catalunya ho va estudiar fa tres anys. “Era una proposta clarament orientada a reduir dèficit a garrotades”, va afirmar Puxeu en referència a la proposta de la Generalitat que ha quedat, almenys de moment, aparcada.

Oposició

Anfabra va defensar ahir que el debat sobre les begudes ensucrades s’emmarqui en una discussió àmplia sobre els productes que porten sucre. “Si s’impulsa una taxa general, l’assumirem, però si és només per al nostre sector ens hi oposarem amb força”, va avisar Puxeu.

La patronal va recordar que la indústria de begudes refrescants “aporta cada any 12.000 milions d’euros”, un 1,4% del PIB. Puxeu va subratllar que dóna feina a 8.000 treballadors de manera directa i a més de 64.000 si es té en compte tota la cadena de distribució i vendes.

El sucre és un dels productes del qual la indústria de les begudes i de l’alimentació en general mira de desvincular-se total o parcialment. Entre les novetats que es poden veure a Alimentaria n’hi ha moltes que pregonen el “sense sucre”o que l’han substituït per altres edulcorants d’origen natural com l’estèvia.

L’altre gran eix de les novetats són les innovacions que fugen de la carn per transformar el producte en “apte per a vegetarians”. Fabricants d’embotits o de brioixeria ofereixen alternatives substituint la carn per ou i d’altres ingredients sense alterar els gustos. “El que busquem és que el consumidor, si vol productes sense carn o reduir-ne el consum, no ens acabi abandonant”, explica Joan Boix, director de Noel.

Bimbo es ven el pa de motlle de Panrico al fabricant de Cuétara

Bimbo ja ha trobat comprador per desprendre’s del negoci de pa de motlle de Panrico, l’empresa amb la qual està en ple procés de fusió des de l’any passat. El grup català Adam Foods, fabricant de les galetes Cuétara o el paté La Piara, va anunciar ahir que adquirirà part dels actius de l’antiga Panrico, que inclouen les marques de pa de motlle i les plantes de producció que l’empresa tenia a Portugal i a les Canàries.

Adam Foods no va fer públic l’import de la compra i fonts de l’empresa només van precisar a l’ARA que el negoci del pa de Panrico que passa a les seves mans suposa uns 65 milions d’ingressos. El grup Adam, propietat de la família Ventura, és una de les dues empreses en què es va escindir Nutrexpa el 2015, i amb l’adquisició dels actius de Panrico entra per primer cop en el negoci del pa de motlle.

Bimbo, per la seva banda, es treu de sobre amb la venda una assignatura pendent en la integració de la brioixeria Panrico. Les autoritats de Competència van posar com a condició que el pa de motlle quedés exclòs de l’operació per no generar situacions de monopoli al mercat. Ara, el grup proposarà a Competència comprar el 100% de Panrico per vendre, tot seguit, els actius del pa a Adam.

Per arrodonir tota l’operació, però, Bimbo està encara pendent del Tribunal Suprem, que s’ha de pronunciar sobre la impugnació de l’ERO que va presentar el fons Oaktree, propietari de Panrico, fa tres anys i que va comportar centenars d’acomiadaments.

stats