INDÚSTRIA
Economia 25/06/2017

Digitalització: un repte indefugible

L’estructura poc plana de les empreses, amb cúpules generacionalment allunyades de la digitalització, no contribueix a incorporar el talent digital

Joan Tristany
2 min
Digitalització: un repte indefugible

Director deneral d’AmecLa digitalització està generant un gran debat centrat en els seus efectes socials, amb el focus posat en els llocs de treball i la privacitat de l’ús massiu de dades. Però pràcticament és residual l’anàlisi dels reptes i oportunitats que pot generar a les empreses i la indústria, motor de creixement i de generació d’ocupació.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Davant la seguretat de la seva arribada, les empreses, especialment les industrials, s’han de plantejar el fenomen de la digitalització analitzant com els afectarà i com afrontar-la, perquè no serà una opció decidir si hi entren o no, sinó que més aviat s’hauran de preguntar com s’hi exposa el seu client o consumidor.

És rellevant saber què en pensen de veritat les empreses de manera serena, fugint de les afirmacions magnànimes. Segons una anàlisi duta a terme per Amec, un terç de les empreses industrials més internacionalitzades creuen que la digitalització els afectarà a curt termini, i un altre terç, a mitjà termini. Però el que realment genera sorpresa i ha de ser motiu de reflexió és que el terç restant cregui que la digitalització no els afectarà, o bé que ho farà a llarg termini. Ho pensen per desconeixement? Prudència? Por?

Les empreses perceben majoritàriament que les àrees en les quals la digitalització tindrà més impacte són la gestió interna, el màrqueting, la comercialització i la comunicació. Només una minoria apunten al producte o al model de negoci, i és aquí, considero, on les oportunitats i els riscos seran més consistents, tot i que avui menys evidents. En són una mostra plataformes com Uber, Airbnb o Amazon, que tenen a veure amb models de negoci: obren noves oportunitats per a uns, però poden ser amenaces letals per a uns altres.

L’estructura poc plana de les empreses, amb cúpules generacionalment allunyades de la digitalització, no contribueix a incorporar el talent digital. La dificultat per tenir una visió nítida, l’aversió al risc i la resistència al canvi de les organitzacions, fa que en molts casos no es generin de manera decidida els processos empresarials de digitalització que serien necessaris. Que les empreses avancin i guanyin competitivitat passa perquè tinguin un plantejament estratègic enfront de la digitalització. Algunes ja ho fan, i amb encert. El seu coneixement, fruit de l’experiència i no de la teoria, té un valor incalculable que ha de complementar qualsevol altre aprenentatge. Cal fomentar, donar suport i participar en iniciatives encaminades a compartir aquests coneixements empresarials, com el Fòrum Amec que té lloc demà, perquè el partit que el món empresarial té al davant és decisiu. I, com en les finals, no val l’empat.

stats