Economia 03/04/2017

Abertis no contempla l'allargament de la concessió de l'AP-7 i l'AP-2

Alemany considera que cap polític ho acceptaria i creu que l'efecte social no seria desitjable

Xavier Grau
2 min
Francisco Reynés i Salvador Alemany a la junta d'accionistes d'aquest dilluns.

BarcelonaAbertis veu pràcticament impossible mantenir la concessió de les seves principals autopistes a Catalunya, l'AP-7 i l'AP-2, un cop finalitzi el contracte entre els anys 2019 (AP-7 sud) i 2021 (AP-7 nord i AP-2).

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El president de la companyia, Salvador Alemany, ha estat clar aquest dilluns en un trobada prèvia a la junta d'accionistes que se celebra a Barcelona. "No ho contemplem", ha reblat el directiu.

La proximitat de la fi de les concessions ha planat durant tota la trobada amb la premsa. Alemany ha descartat un allargament de les concessions, com s'havia fet altres vegades, argumentant que "no seria desitjable" l'efecte social que això comportaria, "que cap polític voldria acceptar", i fins i tot ha indicat que no interessaria a les concessionàries.

Abertis s’ofereix a pagar polítiques socials a canvi d’allargar els peatgesDe fet, el president d'Abertis fins i tot ha descartat un possible allargament de la concessió ni com a solució del litigi que manté la companyia amb el ministeri de Foment, que la companyia ha guanyat en primera instància al Tribunal Superior de Madrid, en què ha reconegut que el ministeri hauria d'indemnitzar l'empresa amb gairebé 1.500 milions d'euros.

No obstant això, Alemany s'ha alineat amb Julián Núñez, el president de la patronal de les grans constructores, Seopan, per demanar un nou model de vies d'alta capacitat a l'Estat, amb un pagament per ús i harmonitzat a tot el territori.

"Estem d'acord amb ells", ha dit Alemany, que ha assegurat que Espanya "és una illa en el marc europeu", i ha recordat que a França, per exemple, el 80% de les vies d'alta capacitat són de pagament, i fins i tot a Portugal es va posar peatge a les autovies que eren gratuïtes.

"El venciment de les concessions obliga a que s'hagi de replantejar el model per al futur", ha indicat el president d'Abertis, que ha destacat que en un moment de restriccions pressupostàries es difícil que totes les vies d'alta capacitat siguin gratuïtes.

Més inversions

Malgrat veure difícil allargar les concessions a Espanya, Abertis continua invertint per allargar la vida mitjana de les seves autopistes a tot el món.

En aquest sentit, el vicepresident i conseller delegat, Francisco Reynés, ha destacat que el 2010 les concessions tenien una vida mitjana de 20 anys i, 7 anys després, han aconseguit allargar-la fins als 24 anys.

Això s'ha fet bàsicament amb inversions a l'estranger, fins al punt que el negoci a Espanya només representa un 26% dels ingressos de la companyia, mentre França suposa ja el 34%.

Reynés ha destacat la seguretat jurídica a França, cosa que ha portat a la companyia a reforçar-se en aquest mercat fins a arribar a tenir el 90% de la filial francesa Sanef. A més, la companyia és present també a Itàlia, el Brasil, l'Argentina, Puerto Rico, Xile i la Índia.

Per seguir creixent i allargant la vida mitjana de les concessions, Reynés ha indicat que continuaran les inversions, que el 2015 van pujar a 1.000 milions d'euros, el 2016 van augmentar fins a més de 2.600 milions i enguany espera superar els 3.400 milions d'euros.

stats