Art
Cultura 26/11/2010

De la bomba atòmica a la psicodèlia

L'exposició recull vuitanta nou obres de gairebé quaranta artistes, entre els que destaquen Francis Bacon, Lucian Freud o David Hockney.

Antoni Ribas Tur
2 min
Home en un museu (o T’has equivocat de pel·lícula), David Hockney

BarcelonaLa Fundació Joan Miró de Barcelona presenta per primera vegada a l'Estat, una àmplia retrospectiva del panorama artístic del Regne Unit entre 1945 i 1968 sota el títol “Let us face the future” (Afrontem el futur), eslògan amb que el partit laborista va guanyar, sense que ningú ho esperés, les eleccions de 1945, segons informa EFE.

La mostra, patriocinada per la Fundació BBVA i que romandrà oberta fins el 20 de febrer, recull vuitanta nou obres de gairebé quaranta artistes, entre els que destaquen Francis Bacon, Lucian Freud, David Hockney, o Kitaj i reflecteix els canvis experimentats a la societat britànica durant aquestes dues dècades, de la implantació del “welfare state” (estat del benestar), fins a l'explosió creativa del “swining London” dels anys seixanta.

Segons Andrew Dempsey, un dels comissaris, aquesta visió de conjunt que ofereix l'exposició no és molt habitual. Fins i tot, afirma, les obres d'aquests artistes que es poden veure a la Tate modern, per exemple, “es presenten per separat, segons la tendència que representen”, i fer una exposició d'aquest tipus, al Regne Unit afegeix “seria complicat, ja que hauríem de sentir constantment, que falta un artista o un altre”.

El tret de sortida el donen les obres dels pintors Graham Sutherland, Francis Bacon i Lucian Freud i dels escultors Henry Moore i Barbara Hepworth, que reflecteixen l'horror dels camps d'extermini i la constant amenaça de la bomba atòmica acabada la Segona Guerra Mundial, al mateix temps que observem l'aparició d' una pintura nova en gèneres clàssics com el paisatge i la figura humana. Entre la varietat de l'art produït en aquest moment, l'exposició s'atura en l'escola de St. Ives, una localitat del sud d'Anglaterra de tradició pesquera i minera que es va convertir en focus d'atracció d'artistesn en la fotografia, el resorgiment de la pintura figurativa o els constructivistes britànics.

El sorgiment del pop art britànic, representat per les obres d'Eduardo Paolozzi i Richard Hamilton, és un altre dels pilars de l'exposició, abans de desembocar en l'assimilació de l'expressionisme abstracte nord-americà per part dels artistes britànics.

stats