03/11/2016

La consulta sobre el port encén el debat a Tossa

3 min
Imatge virtual del port esportiu que una empresa vol fer a la zona d’Es Codolar de Tossa de Mar.

GironaEl projecte de construcció d’un port esportiu de 453 amarraments, junt amb un hotel de cinc estrelles i quatre xalets de luxe a Tossa de Mar, serà debatut aquest dissabte en dos actes organitzats a la població, l’un per defensar la necessitat de l’equipament i l’altre per denunciar els perjudicis que provocaria, especialment de caràcter mediambiental. El debat sobre aquest projecte es va encetar el 2012, amb la presentació d’un primer projecte menys ambiciós que va quedar aparcat a causa de la moratòria de ports, però s’ha reobert de nou fa unes setmanes en constituir-se formalment l’empresa promotora Harbour Tossa, decidida a executar-lo. Defensors i opositors del projecte estan gastant des de fa uns dies els últims cartutxos per fer decantar cap a les respectives posicions el pronunciament dels veïns del municipi en la consulta convocada per al 20 de novembre.

A l’espera de la consulta

L’equip de govern, format per Tossa Unida (TU) i ERC, ha convocat la consulta amb la promesa que si guanya el no “l’Ajuntament no tramitarà cap sol·licitud”, però, en cas d’imposar-se el , “iniciarà el tràmit de les modificacions del pla general d’ordenació urbana municipal” en l’àmbit de ports i accessos (l’aprovació definitiva del qual depèn de la Generalitat) i en el d’hotels, habitatges i accessos (que ha d’aprovar la comissió territorial d’Urbanisme).

A la consulta popular hi estan convocats 4.853 veïns més grans de 16 anys, i l’equip de govern considerarà que el resultat és la voluntat majoritària de la població si se supera el 15% de participació. L’equip de govern, encapçalat per l’alcaldessa, Gisela Saladich, assegura que és neutral davant el projecte i que el fet de convocar la consulta i de procedir segons el seu resultat mostra la seva voluntat “d’escoltar els veïns” i d’actuar “amb transparència”.

El port es faria a la zona d’Es Codolar i constaria de tres dàrsenes amb un total de 453 amarradors, diversos magatzems, locals comercials i aparcaments. Un túnel que connectaria el nucli de Tossa amb el port des de l’àrea coneguda com Can Truges. També es faria un accés per a vianants del casc urbà fins al port. L’hotel de cinc estrelles i els quatre xalets de luxe s’alçarien a l’antic camí de Lloret, a la zona de ses Alzines, amb els corresponents accessos. L’equip de govern adverteix, però, que “no es farà l’hotel ni els xalets si no hi ha port”.

L’empresa promotora, constituïda formalment fa un mes i mig, obrirà dissabte un local a la plaça del municipi per informar del projecte i organitzar actes, com el del mateix dissabte, per defensar la construcció. Isidre Ventura, portaveu de l’empresa, sosté que el port és “absolutament necessari” perquè buidaria de barques la platja Gran de Tossa, on, segons assegura, als mesos d’estiu hi amarren en boies o es col·loquen damunt la sorra fins a 400 embarcacions. “Ocasionen molèsties als banyistes i malmeten el fons marí d’aquesta platja, ric en posidònia”, diu. Ventura assegura que el projecte s’acompanya de diversos estudis que demostren que no generaria danys mediambientals i afegeix que reportaria beneficis econòmics al municipi, ja que crearien 500 llocs de treball i permetria mantenir a ple rendiment l’activitat comercial i hotelera tot l’any.

No ho veuen així els Naturalistes de Girona i l’associació Amics de Tossa, presidida per Maria Eugènia Serrat, membre de la plataforma Diem No. L’entitat qualifica de “mastodòntic” el port i assegura que la seva construcció, i la dels accessos, inclòs el túnel, causaria una gran destrossa a Es Codolar. Pel que fa a l’hotel i als xalets, Serrat indica que al darrere d’aquestes construccions hi ha una operació d’“especulació urbanística”, ja que les dues parcel·les on s’han d’ubicar, de les quals són propietaris els promotors, tenen uns valors cadastrals de només 79,61 euros i 512,64euros.

stats